KLANG, ATHELAS og AAVAAT i TIVOLI

 

athelas event
HVAD: KLANG - Copenhagen Festival for Avantgarde Music
HVEM: ATHELAS & AAVAAT i Tivoli - Nørgård, Ligeti, Black & Rønsholdt, Dirigent Pierre-André Valade
HVORNÅR: Tirsdag den 30. maj kl. 19:30
HVOR: Tivolis Koncertsal, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1630 København.
BILLETSALG:
Billetlugen.dk

Om koncerten:

Også i år er af hovedkoncerterne på KLANG festival koncerten med Athelas Sinfonietta.
I år finder koncerten sted i Tivolis Koncertsal. 
Med 27 musikere på scenen spiller Athelas et program der tager udgangspunkt i Per Nørgårds Rejsen ind i den Gyldne Skærm fra 1968, og på samme tid (samtidigheden er i sig selv Nørgårdsk) gør reverens overfor fortiden og giver plads til fremtiden.

Sidste år spillede Athelas ved Golden Days en ren Nørgård-koncert, som vi kaldte "Det kosmiske trip", og trippet fortsættes nu i Tivoli når Athelas spiller denne milepæl fra 1960’ernes danske musik med sine sære omstemninger og nærmest bevidsthedsudvidende uendelighedsrække, som her for første gang foldes ud og umiddelbart kan høres. Det er en ren Wauw-effekt!

Per Nørgård siger at han ikke har opfundet uendelighedsrækken, men at han har fundet den. En uendelig melodi der konstant udvikler sig, men genkendelig i de stadigt genkommende naturlige organisationsprincipper, der så alligevel skaber sit eget univers. Denne uendelighedsrække bringer Nørgård for første gang til fuld udfoldelse i værket med den skønne titel Rejse ind i den Gyldne Skærm. Den titel åbner for en fantastisk fantasirejse ind i musikken, ind i ukendte verdener. Sjovt nok er der bag orkestret i Tivolis Koncertsal en stor gylden skærm, som en del af deres almindelige scenografi. Athelas sidder faktisk inde i den gyldne skærm, som vi er på rejse hen i, når Per Nørgårds værk spilles.


Værket er sjældent spillet – det er for lille til et symfoniorkester og for stort til en sinfonietta – men der er også 1. satsens ret problematiske klanglige univers, som har ry for at være svært for musikerne at orientere sig i, fordi der er mange omstemninger. Alle violinerne er stemt om efter meget nøje anvisninger fra komponisten i kvarttoneintervaller. Umiddelbart vil nogle måske sige, at det er falsk, men efter kort tids lytten, vil der stille og roligt etablere sig et nyt smukt univers at lade sine ører botanisere i. Faktisk foregribes mange af de elektroniske lyde, som i dag betragtes som helt naturlige i dele af den rytmiske musik, hvor man f.eks. sætter en Chorus eller flanger-pedal til sin guitar eller sit keyboard, og så lyder det straks lidt svævende i klangen.

Aftenen indledes med en anden ny-klassiker, nemlig György Ligetis Ramifications.
Her i udgaven for 12 strygere, hvoraf den ene halvdel stemmes en kvart tone over det andet. Som hos Nørgård er effekten også her gyngende og sært bevidsthedsudvidende, men det er en helt anden fortælling Ligeti kommer med.

Efter pausen kommer de unge komponister på banen – ja måske endda på scenen ..

Igen i år har KLANG og Athelas givet unge/yngre komponister muligheden for at skrive et værk for sinfonietta. Det første nye værk er skrevet af James Black, der i år debuterer fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. 
Vi kan ikke sige ret meget om det, for vi har ikke fået værket endnu, men vi ved, at James Black leger med et performancestykke. Han er selv med i sit værk. Han sidder på scenen, der er et talkshow/quizshowelement over det med orkestret, der stilles op ligesom i et talkshow, som vi kender det fra nutidens tosse-tv. Og så sidder han ellers og er nostalgisk med melodier fra sin barndom og et til tider meget syngende orkester.

Aftenens sidste værk og anden uropførelse er et værk af Niels Rønsholdt, der senest har haft stor succes med sin musikdramatiske forestilling Blik for Blik, og i det hele taget er et af de mest spændende unge navne i den nye musik. Værket er tænkt og bestilt som et søsterværk til Nørgårds Rejse ind i den Gyldne Skærm af Athelas og Rønsholdt har derfor fået muligheden for at bruge de samme 27 musikere som i dette værk. Rønsholdt har kaldt sit nye værk for 'Civilization' og værket belyser et særligt kapitel i dansk historie og nutid: koloniforholdet til Grønland. Det grønlandske kor Aavaat medvirker, og musikken består bl.a. af grønlandske shaman- og folkesange fra 1900-1960erne, indsamlet af Michael Hauser og bearbejdet gennem et vesteuropæisk musikalsk filter, der således bliver en form for klingende imperialisme.
Vi kan forvente, at Niels Rønsholdt i en eller anden forstand er med på scenen i sit værk.

Hvis ikke KLANG og Athelas er dem, der giver de unge en chance, hvem skulle så gøre det? Vi SKAL gøre det, uanset hvad der kommer ud af det, fordi vi skal tage chancer, og med jævne mellemrum viser det sig jo at det var værd at tage de chancer. Hele Athelas' virke og hele KLANGs eksistensgrundlag er den nyskrevne musik, og vi skal invitere talenter ind i varmen, sørge for at udfordre deres talent og hjælpe dem til at udvikle sig.

Program:
György Ligeti (1923 - 2006): Ramifications (1968 - 1969)
Per Nørgård (f. 1932): Rejse ind i den gyldne skærm (1968 - 1969)
Pause
James Black (f. 1990) : Raus (UROPFØRELSE)
Niels Rønsholdt (f. 1978): Civilisations (UROPFØRELSE)
                                                          
                                                         




StatKunstF Logo DK

Statens Kunstfond yder driftsstøtte til Athelas Sinfonietta Copenhagen.
Athelas er endvidere støttet af en række fonde, kommunale støttegivere og andre interessenter.

ATHELAS Sinfonietta Copenhagen
Esromgade 15, 2407 - DK-2200 København N
CVR: 26598125
Copyright © 2013 Athelas