Nyhedsbrev Juni Athelas åbner KLANG 11. juni

 

   logo 300  
 

 

 ATHELAS NYHEDSBREV JUNI 2016 ATHELAS ÅBNER KLANG 11. JUNI
klang540200

Sommeren er over os og det betyder, at den store københavnske festival for ny musik: KLANG - Copenhagen Avantgarde Festival, er på trapperne.

Som altid spiller Athelas åbningskoncerten på den internationalt anerkendte festival KLANG. I år foregår det d. 11. juni kl. 20.00 på Republiques  lille scene på Østerfælled torv, Østerbro, København.

PIERRE - ANDRÈ VALADE
pav150150Ved denne lejlighed ledes vi atter af den franske mesterdirigent Pierre-André Valade, der er en vigtig del af europæiske ny musik scene, og bringer international erfaring og ekspertise til åbningskoncerten.
Pierre-André Valade har senest dirigeret ny nusik med norske Bit20 i Bergen, samt Helsingborg Symfoniorkester.



ATHELAS PÅ KLANG FESTIVAL
Programmet er, som altid ved Klang, noget af det bedste, særeste, sværeste, udfordrende, usædvanlige, eksperimenterende og uforudsigelige musik, som Athelas præsenterer i løbet af sæsonen. På denne koncert ligger fokus på helt ny musik, på udviklingsprojekter og på at præsentere både unge og erfarne komponister, samt nationale og internationale.
I år er der således ikke mindre end to uropførelser på programmet af to danske komponister, der begge har en særlig tilknytning til, eller forkærlighed for, det franske: Kristian Rymkier, der netop har afsluttet flere års studier i Paris, og Niels Rosing Schow, hvis franske forbindelse er velkendt for mange.
Desuden byder programmet på værker af internationalt anderkendte unge komponister som svenske Malin Bång, tyske Leopold Hurt og brasilianske Daniel Moreira.

Daniel Moreira (f.1984, BR)
moreira150150Daniel Moreira er født i Brasilien, men lever nu i Tyskland, hvor han udover sit virke som komponist er lærer i komposition i Hannover og har en aktiv karriere som dirigent med ny musik som speciale.
Aftenens program indledes med Moreiras stykke "Countdowns", om hvilket han skriver:
Countdowns (2014) is written for ten instruments and two samplerkeyboards... The process of countdown, as can be seen in contrasting human situations (e.g. on New Year's Eve, before the launch of rockets, as preparation for im- and explosions, in sports, in music etc.), is used as a source of expectation and dramatic potential in the work. The Ensemble assumes the role of different countdown-machines and mirrors/enriches real countdown sounds presented by the samplers. The work belongs to a series of recent works that draw its material from phenomena of the real world - e.g. "Emergency Procedures (2013)“ and "Safety Procedures (2012)“ - and is a reflection on the processes, gestures and sounds related to countdowns.
Med Countdowns tæller Athelas således ned til festivalstarten på den bedste vis!.

Kristian Rymkier (f.1977, DK)

Rymkier150150Kristian Rymkier er en ung dansk komponist og saxofonist, uddannet i Haag, og ved DKDM, samt i Paris. Han har komponeret kammer-, vokal- og orkesterværker og arbejder også med lydinstallationer og digital komposition. Rymkier har særlig fokus på 3D musik, der er komponeret med auditiv rumlighed som musikalsk element, og som aflyttes med hovedtelefoner. Rymkier har en række projekter i ind- og udland de kommende år, både indenfor kammermusik, 3D-værker og med visuelle kunstnere.
Til aftenens koncert har Rymkier skrevet stykket "Trois profs - prouve le parfait", der bliver en uropførelse på koncerten.Kristian skriver om kompositionen:"Idéen til værket er adskillelsen fra studietiden, og en søgen efter egen stemme og integritet. Titlen hentyder til at jeg, ved at stille 3 professorer op foran mig, Gérard Pesson - Stefano Gervasoni - Frédéric Durieux, skal bevise min fuldendelse som uddannet komponist.For at skabe distance til egen sansning og smag, bruger jeg to små "celler" af hver af professorernes musik. Ved at arbejde med noget uden for mig selv (andres musik), kan jeg på afstand udføre supervision af min arbejdsteknik, og derved finde ind/hen/ud til, hvad der er mig. Herfra er næste trin hvorledes, at jeg yderligere vil forsøge at distancere mig fra de 3 professorers æstetik. I det sidste halvandet år har jeg studeret ved Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (CNSMDP), og hermed stiftet bekendtskab med disse tre personagers musik.
Jeg har udviklet mit eget affinitets-system og bevægelsessystem, der skal  stå sin prøve, når den citerede musik skal bearbejdes; flyttes; omtydes. Der indgår IKKE to takter af hver professor i stykket.  Alle idéer er blevet oversat til noget andet - men da det nu er til Klang festival har jeg valgt at beholde en "klang" fra Pesson."

Malin Bång (f. 1974, SE)

bang150150Malin Bång er en svensk komponist, der gerne udforsker de oversete (overhørte) sider af musikken og instrumenterne, og bruger dramatiske /sceniske effekter i sin musik.
Hun skriver om sit stykke Irimi, der er blevet revideret til denne koncert og derfor nu hedder Irimi II:
"Irimi, der er  skrevet til Klangforum Wien, fokuserer på interaktionen mellem forskellige bevægelser  og lyden af instrumenternes overflader. De fleste instrumenter er lavet af en blanding af træ og metal, men det er sjældent at vi udforsker de utallige lydmuligheder af træet og metallet i sig selv. Ganske som percussionlyde frembringes på et utal af måder, hvor man børster, slår, gnider eller stryger, kan de øvrige instrumenters muligheder  udvides ved en lignende tilgang til dem. De præcise og organiske bevægelser i den japanske kampsport Aikido har inspireret bade til ensemblets bevægelser og måden hvorpå lydene frembringes. Den aktive ro og den fokuserede energi kombineret med eksplosive udbrud af kontrollerede bevægelser skaber en række kontrastfyldte dialoger der har fokus på udforskningen klangen af træ og metal."

Niels Rosing - Schow (f. 1954, DK)
nrs1501502
Niels Rosing - Schow er dansk komponist og professor i komposition ved DKDM, hvor han også blev uddannet i 1987, med efterfølgende studier i Paris. Med en broget inspirationsflade fra dansk Ny Enkelhed, Gruppen for Alternativ Musik, fransk spektralmusik og Iannis Xenakis monumentale værker, har han gennem årene skabt musik, der sætter klang og harmoni i fokus, og som fremstår klar og lys. Hans værker formår at fusionere den danske enkelhed og karskhed med den farverigere franske klangverden og dermed skabe en helt personlig stemme.
På koncerten præsenterer vi FlashNight f. basfløjte m elektronik og ensemble (2015-16) med Hélène Navasse som solist. Instrumenter som engelsk horn, basklarinet og i særdelseshed basfløjten har en mørk, 'natlig' lydkvalitet i kraft af deres størrelse og dybe register. Men jo mørkere af natur, des mere kaster disse instrumenters (relativt) høje register et ganske særligt, gennemtrængende blegt lys ind i musikken. Den enkle ide om (et særligt) lys og mørke er således bærende for værket, og kommer til udfoldelse på forskellig vis i stykkets skiftende faser. Efter de første minutter med udholdte lyde (og glimtvise accenter) følger en ganske aktiv musik, hvor solistens udbrud momentvis opflammer forløbet. Herefter tager basfløjten over som det musikalsk/klanglige centrum, hvorfra de lydlige begivenheder udspringer.
Om værket skriver Niels Rosing - Schow:
"FlashNight er resultatet af et længerevarende samarbejde mellem komponisten og solisten Hélène Navasse, til hvem værket er tilegnet. Adskillige avancerede fløjteteknikker er taget i anvendelse og tilpasset basfløjtens særlige muligheder. De bliver her kombineret på forskellige måder og tilpasset til de musikalske situationer i værket. Det gælder f.eks.en række percussive effekter og brugen af stemmen i forbindelse med forskellige spillemåder."

Leopod Hurt (f. 1977, DE)

hurt150150

Leopold Hurt er en tysk komponist med base i Hamburg. Hurt har gennem hele sit uddannelsesforløb fokuseret både på tidlig musik, opførelsespraksis (han spiller zither) og komposition, hvor han bl.a. er elev af Manfred Stahnke. Har også studeret på IRCAM og en del af hans kompositioner inddrager elektronik. Hurts værker har blandt mange andre steder været opført ved Warszawa Efterår, Feriekurserne i Darmstadt og Ultraschall-Festival i Berlin.
Gatter (2014) for elektrisk Zither og stort ensemble er en ekspressiv kraftudladning med udgangspunkt i det historiske instrument Zither - som her med det helt store Athelas-udtræk får sat strøm på for at afslutte aftenens koncert med maner, distortion og tysk humor.


Nye musikere i ATHELAS
I Athelas har vi fået nye musikere på tre pladser i ensemblet: Obo, fløjte og klaver. På Obo-pladsen har vi valgt Elizabeth Gibbs Fox, på fløjte Hélène Navasse og på klaver Manuel Esperilla.

Manuel Esperilla

manuel150150Manuel Esperilla (f. 1976 i Spanien) er uddannet ved Conservatorio Profesional de Mérida, Conservatorio Superior de Madrid og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvorfra han debuterede i 2009. Er prisvinder i klaverkonkurrencerne Ciudad de Albacete og Rotaract i Palma de Mallorca. Har optrådt som solist med orkestrene Sinfónica de Extremadura og senest DKDM's symfoniorkester under ledelse af Michael Schønwandt.

I 1999 fik han ved konkurrence tildelt titlen "Funcionario de Carrera del cuerpo de Profesores de Música y Artes Escénicas", som giver retten til at undervise på offentlige konservatorier i Spanien. Har derefter undervist på musikkonservatoriet Hermanos Berzosa i Cáceres og Victoria de los Ángeles i Madrid. Siden 2009 har han været ansat på DKDM som akkompagnatør.

På grund af sin interesse for ny musik dannede han i 2008 ensemblet "In Evidenza" , der virkede indtil 2012. Siden 2008 har han samarbejdet med mange danske ny musik-ensembler som Athelas Sinfonietta, Scenatet, Dygong, Ekkozone og Percurama, med hvem han har indspillet Axel Borup-Jørgensens "Music for percussion and viola op. 18" (OUR recordings).

Hélène Navasse

helene150150Hélène Navasse (fløjte) begyndte sin professionelle karriere som solofløjtenist i det franske ny musik-ensemble Polychromie. Senere var hun assisterende solofløjtenist i Aarhus Symfoniorkester fra 1999-2005. Hélène har kandidatgrader fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Amsterdam Conservatorium samt en bachelorgrad fra CRR Boulogne i Frankrig. Hun er prisvinder i flere internationale konkurrencer samt en aktiv solist og kammermusiker med mange optrædener verden over fra USA til Japan og Island til Libanon. Hélène Navasse har arbejdet sammen med ansete europæiske samtidsensembler som MusikFabrik, Schönberg Ensemble, Asko Ensemble, Klang Forum og Athelas Sinfonietta Copenhagen. Hélène har siden 2007 været fast medlem af Scenatet (et anerkendt eksperimenterende ensemble for kunst og musik) og ensemble Contemporánea siden 2010.
"Hélène Navasse har med stor energi, engagement og talent, uropført en lang række nye værker, og har dermed været en af de vigtigste katalysatorer for den nye eksperimenterende musik og en kæmpe inspiration for alle os komponister, der står i kø for at få vores musik opført af netop hende..." Bent Sørensen, komponist
"Et lysende talent" Berlingske

Elizabeth Gibbs
gibbs150Elizabeth er uddannet først på Indiana University og derefter på Manhattan School of Music hos Joseph Robinson. Hun arbejdede i New York City som freelance musiker, og spillede med forskellige orkestre og kammermusikensembler, blandt andet the New York Philharmonic og Orchestra of St. Luke’s. I 2006 var Elizabeth ansat som oboist i Orquestra de la Comunitat Valencia med Lorin Maazel som dirigent. Elizabeth har desuden arbjedet sammen med Zubin Mehta på Festival del Mediterrani, hvor orkestret indspillede mange operaforestillinger på DVD, fx Fideleo og Wagner’s Der Ring des Nibelungen.
Elizabeth flyttede til København i 2010, og spiller jævnligt med alle orkestre, bl.a. Det Kgl. Kapel, Odense Symfoniorkester og Malmö Symfoniorkester. Elizabeth har været tilknyttet Athelas Sinfonietta siden 2010, og fast medlem af ensemblet fra 2016.


Om ATHELAS Sinfonietta Copenhagen
Athelas er det førende ensemble i Danmark inden for ny kompositionsmusik. Siden begyndelsen i 1990 har ensemblet uropført og bestilt en lang række værker og har desuden spillet en lang række af det 20. århundredes klassikere. Athelas Sinfonietta samarbejder med solister, dirigenter og ensembler fra ind- og udlandet, turnerer i udlandet, spiller på festivaler og ved operaforestillinger.

Athelas opfanger nye strømninger, præsenterer dem for det musikinteresserede publikum og er således med til at skabe musikkens fremtid. Det er her tidens komponister kan høre deres egen og kollegernes musik, her unge musikere og dirigenter kan få spændende opgaver og chancer, og det er her, publikum kan få et indblik i, hvad der optager tidens komponister. Hvert år er Athelas desuden 'ensemble in residence' på KLANG - Copenhagen Avantgarde Music Festival.


Følg med på athelas.dk og Facebook, hvor vi løbende vil holde jer opdateret med spændende nyheder om Athelas Sinfonietta Copenhagen. På YouTube er det desuden muligt at se eller gense alle Athelas-koncerterne.
 
--
  facebook logo detailFølg Athelas Sinfonietta på Facebook  
--