• Hjem
  • KALENDER
  • 9 - 23 maj: Et dukkehjem – Ibsens klassiker som moderne opera

9 - 23 maj: Et dukkehjem – Ibsens klassiker som moderne opera

 

Hvordan kan vi udfolde det fulde potentiale af vores liv i en udfordrende hverdag? Hvilken pris er vi villige til at betale? Ibsens klassiske drama udfolder Noras dilemma som en moderne opera.

“dukkehjem” “dukkehjem” “dukkehjem”

 John Frandsen om operaen


Med Radmila Rajic, Jens Bruno Hansen, Trine Bastrup Møller, Jørn Pedersen, Morten Grove Frandsen
Athelas Sinfonietta og Copenhagen Chamber Performance – Dirigent: Maria Badstue

Instruktør/Librettist Tzara Tristana – Videodesign/Scenografi Signe Klejs – Kostumedesign Pernille Egeskov
Produktion: Copenhagen Chamber Performance i samarbejde med Republique, Den Fynske Opera, Den Ny Opera og Athelas Sinfonietta Copenhagen

9. maj. - 23. maj. 2015
SPILLESTED:
Republique, Lille Scene, Østerfælled Torv, København 
VARIGHED: 2 timer 30 minutter med pause – SPROG: Dansk
PRISER: 125 - 250 kr

Lørdag d. 9. maj kl. 17.00
Tirsdag d. 12. maj kl. 20.00 | Onsdag d. 13. maj kl. 20.00 | Fredag d. 15. maj kl. 20.00
Lørdag d. 16. maj kl. 17.00
Mandag d. 18. maj kl. 20.00 | Tirsdag d. 19. maj kl. 20.00 | Onsdag d. 20. maj kl. 20.00
Torsdag d. 21. maj kl. 20.00 | Fredag d. 22. maj kl. 20.00
Lørdag d. 23. maj kl. 17:00


John Frandsens opera over Et Dukkehjem er et krystallinsk mesterværk. (…) Et Dukkehjem har en utrættelig feberpuls, båret af udsøgte blæsere, et vibrerende liv, der (...) lader den menneskelige skrøbelighed tone bevægende og rent ud i rummet. Den karismatiske og skønt klingende sopran Radmila Rajic fremstår som en gudinde på gæstespil. En sjælekrænger af format.

Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen

John Frandsen har komponeret et partitur, der med få instrumenter farver konversationen, så vi kommer tættere på Janácek end Puccini. Og tæt på en rigtig orkesteroplevelse.
Thomas Michelsen, Politiken

En imponerende forestilling (...) der i sit koncept balancerer fint mellem tryghed og glasagtig skrøbelighed. Radmila Rajic har i titelrollen en stærk sopranstemme.
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad

Et fint musikalsk kammerspil (...) Frandsen er herligt opfindsom i sin brug af det lille ensemble, stemninger bliver antydet fint og gerne med små midler.
Jakob Wivel, Børsen

Uropførelsen af John Frandsens nye opera har sin styrke i to ting: For det første Radmila Rajics præstation. For det andet John Frandsens gennemarbejdede, fantasifulde brug af kammerorkestret – her Esbjerg Ensemblet. Masser af instrumentale detaljer, lige fra de sprøde toner på slagtøjets velstemte glas i indledningen til markante tutti-passager undervejs.
Gregers


ET DUKKEHJEM er fortælling om Nora, der forlader sin mand og børn for at finde sin egen plads i verden. Hun forlader rollen som den smukke, sprudlende og kærlige familiemor. Kvinden, der med overskud og charme har skabt glansbilledet af den perfekte familie. Da der kommer ridser i familieillusionen, går det op for Nora, at hun mest af alt opfattes som en brik, der bare skal få det hele til at fungere.

Nora har skaffet pengene til sin mands livsvigtige behandling med en falsk underskrift gennem en lånehaj, der afpresser hende. Da sandheden kommer frem, svigter hendes mand hende. Han ser hende som et benspænd for hans karriere som vordende bankdirektør. Hun er uden betydning for ham, og hendes illusioner om kærlighed er knust. Derfor forlader hun sin trygge position, sin elskede børn, sin mand – hele dukkehjemmet – for at finde sig selv og nye værdier.

Det der ikke kan beskrives med ord
For instruktør Tzara Tristana er det vigtigt, at musikken vækker følelser, der fortæller os det, der ikke kan beskrives med ord. Derfor har hun allieret sig med komponist John Frandsen. Han evner med lethed at dykke ned i den menneskelige afgrund og komponere medrivende, medmenneskeligt og samtidigt.

En tidsrejse fra 1879 til i dag
Tzara Tristanas version af Ibsens drama, tager os med på en tidsrejse fra 1879, hvor Ibsen skrev værket og frem til i dag. Chokeffekten i at en kvinde forlader hjem, mand og børn er ikke den samme i dag som dengang. Men vi bruger stadig mange kræfter på at holde fast i os selv midt i de forskellige roller som kærlig forælder, sexet kæreste, karrierebevidst medarbejder og god kollega. Hvornår er det nødvendigt at tage føringen i sit eget liv?
Ibsens drama er lige så aktuelt nu, som 1879, selvom kvindens kamp i dag kan erstattes af en identitetssøgen for begge køn.

 

300x100republique


KØB BILLETTER fra REPUBLIQUE HER

dukkehjem poster 300

 

Tilmeld nyhedsbrev

Aktiver venligst javascript for at indsende denne formular

StatKunstF Logo DK

Statens Kunstfond yder driftsstøtte til Athelas Sinfonietta Copenhagen.
Athelas er endvidere støttet af en række fonde, kommunale støttegivere og andre interessenter.

ATHELAS Sinfonietta Copenhagen
Esromgade 15, 2407 - DK-2200 København N
CVR: 26598125
Copyright © 2013 Athelas