Requiem fra livets B-sider

 

1814 Golden Days Athelasdk v3

Alfred Schnittke var en komponist med en sjælden indsigt i det hinsidige. Han har nemlig prøvet at være død og blive livet op igen. Efter den oplevelse ændrede hans musik sig fra en eksperimenterende musik til en mere umiddelbar, men også ofte religiøst farvet musik.
Han var stort set ukendt udenfor Sovjet indtil begyndelsen af 80´erne, og i sit hjemland var han ikke populær blandt den herskende elite. Man fandt hans musik ufolkelig og elitær, men efter murens fald flyttede han til Hamburg og oplevede at blive et stort og kendt navn på kort tid.
Hans musik udfolder sig i alle genrer og i mange stilarter, kendt er hans suite i gammel stil, som har været brugt som kendingsmelodi i P2.

Hans Requiem udspringer af et stykke kammermusik, han ville skrive til minde om sin mor i sorgen efter hendes død; men materialet foldede sig ud og blev til vokalmusik af en særegen skønhed – en blanding af noget man synes, man kender så godt, og noget man aldrig har hørt. En intens musik med dramatik og glimt ind i uendeligheden. ”Mit Requiem blev til i 1974 og udsprang af et andet værk, min strygekvartet, som er tilegnet mindet om min mor, Maria Vogel. Værket er bygget på den traditionelle form, men med nogle forkortelser i teksten. Det er skrevet i en klar genkendelig tonal stil, men er æstetisk set alligevel meget anderledes i forhold til f.eks. Requiem af polske Penderecki”. Sådan skriver Schnittke om sit værk, der musikalsk fremstår som en kraftfuld bekendelse til den ortodokse kirkemusik.

'Lebenslauf'
Kan musikken swinge når den spilles med en metronom, der måler tiden ud i stive sekunder?
Eller kan den swinge bedre når der er 4 metronomer, der holder på hver deres tid?
Det er det Schnittke bl.a. undersøger i værket Lebenslauf, hvor man helt konkret til sidst bevæger sig i flere tider samtidigt.
Helt fra hvilepulsens tempo 60 til ophidselsens 120 – måske også et billede på de hastigheder vi oplever livet med igennem vores livsforløb.
Metronomerne akkompagneres – eller udfordres må man hellere sige – af tre slagtøjsspillere og en pianist, der gør hvad de kan for at bringe lidt menneskelighed ind i de mekaniske rytmer.
Undervejs citeres Dies Irae – som så ofte hos Schnittke – og brokker af melodier og musik fra et helt levet liv passerer revy.

Program:
Drei Geistliche Gesänge (1984)
Lebenslauf for four metronomes and three percussion and piano (1982)
Zwei Stücke für Orgel (1980)
Requiem (1975)

Koncerten er en del af dette års Golden Days festival, 2018


Hvad: 'Requiem fra livets B-sider' /Golden Days 2018
Hvornår: 
Søndag den 23. september 2018 kl. 20.00
Hvem:
Athelas Sinfonietta Copenhagen, Mogens Dahl Kammerkor, Dirigent: Mogens Dahl, Orgel: Søren Johannsen
Hvor: Christians Kirke, Strandgade 1, KBH K
Billetter: Billetlugen.dk

StatKunstF Logo DK

Statens Kunstfond yder driftsstøtte til Athelas Sinfonietta Copenhagen.
Athelas er endvidere støttet af en række fonde, kommunale støttegivere og andre interessenter.

ATHELAS Sinfonietta Copenhagen
Esromgade 15, 2407 - DK-2200 København N
CVR: 26598125
Copyright © 2013 Athelas