Ny Bratschist i ATHELAS Sinfonietta Copenhagen: Mina Luka Fred

Mina

Det er med stor glæde at ATHELAS kan byde velkommen til en ny fast musiker i ensemblet!

Bratschisten Mina Fred, der senest spillede med i Babel og har været med ved flere koncerter i den senere tid, har sagt ja til at blive fast musiker i Athelas. Hendes engagement, kunnen, nysgerrighed og den helt rigtige "Athelas-spirit" gør, at vi glæder os til et langt og berigende samarbejde.

Mina Fred er født i 1978, og har studeret hos Claus Myrup, Det Jyske Musikkonservatorium, Århus, hvorfra hun tog Diplomeksamen i 2004 og debuterede fra Solistklassen i 2007. Ligeledes har hun studeret hos David Takeno, Guildhall School of Music and Drama, London 2002-2003, samt The Banff Centre for the Arts, Banff, Canada 2001-2002.

Mina har et stort koncertvirke fremfor alt i Danmark, som solist, kammer- och orkestermusiker, men også hyppigt i Schweiz, England, Sverige og Norge. De seneste år har inkluderet turnéer til Finland, Grønland, Færøerne, England, Frankrig, Spanien, Schweiz, Canada, USA, Japan og Kina.

Mina var fra 2007 til 2010 ansat som solo bratschist i kammerensemblet Det Jyske Ensemble, Viborg.

Pt er Mina fremfor alt meget aktiv som kammermusiker og ny musik performer, udover Athelas er Mina medlem af strygekvartetten "Mira Kvartetten", performancegruppen "Scenatet" og "Snowmask Trio" - alle tre med base i Danmark, hun er også medstifter af den Schweiziske imrovisations gruppe "Trio Lost Frequency".

Ny Musik og tæt samarbejde med samtidlige komponister ligger Mina varmt om hjertet. I 2011 og 2012 uropførte hun bl a to store, grænseoverskridende soloværker af den Cubansk/Danske hyppigt prisbelønnede komponist Louis Aguirre, som udover sit samarbejde med Mina og Snowmask Ensemble også har tætte samarbejder med bl a Arditti Kvartetten.

Sideløbende med virket som kammermusiker, nærer Mina et stort intresse for improvisation og fra efteråret 2012 til sommeren 2014 gennemførte hun en Master i Fri Improvisation, med bratsch og stemme som hovedfag, på Musikhochschule Basel, Schweiz.

I løbet af efteråret 2013 var Mina ansat som solo-bratschist i kammerorkesteret Musika Vitae, Växjö, Sverige.

Siden 2004 er Mina ansvarlig for koncertsæsonen på Kirsten Kjærs Museum, Frøstrup, Danmark, hvor hun hvert år arrangerer ca 30 kammerkoncerter, workshops og en kammermusikfestival.

Vi siger et varmt velkommen til Mina og et hjerteligt tillykke til os selv.

StatKunstF Logo DK

Statens Kunstfond yder driftsstøtte til Athelas Sinfonietta Copenhagen.
Athelas er endvidere støttet af en række fonde, kommunale støttegivere og andre interessenter.

ATHELAS Sinfonietta Copenhagen
Esromgade 15, 2407 - DK-2200 København N